Mini przewodnik po prawach pasażera

Mini przewodnik po prawach pasażera

Hotel zarezerwowany, miejsca do zwiedzania rozpisane, mapy i przewodniki przygotowane, lista rzeczy do zabrania zrobiona, bilety lotnicze kupione. Właśnie, a co jeśli nasz bagaż nie poleci razem z nami albo zostanie uszkodzony? Co w przypadku gdy nam odwołają lot czy dotrzemy z znacznym opóźnieniem? O tym właśnie będzie ten wpis. Taki mini przewodnik dla Was i dla mnie – aby wiedzieć, ale żeby nie był nigdy potrzebny 😊

PROBLEM Z BAGAŻEM

Wylądowaliśmy, udajemy się po odbiór bagażu i okazuje się, że naszej walizki nie ma lub jest uszkodzona. Co wtedy?
Udajemy się do Biura Zagubionego Bagażu, który znajduje się w hali przylotów. W tym miejscu wraz z pracownikiem sporządzamy protokół PIR. Potrzebny będzie kwit bagażowy oraz bilet lotniczy. Podczas wypełniania dokumentów należy też przejrzeć bagaż, czy czegoś nie brakuje. Następnie wypełniony protokół wysyłamy do linii lotniczej.

Warto pamiętać, że zazwyczaj przewoźnicy najczęściej w przypadku reklamacji bagażowych związanych z bagażem, który jest opóźniony, uszkodzony, okradziony lub zaginiony wymagają następujących dokumentów:
– wypełnionego wcześniej formularza PIR z portu lotniczego,
– potwierdzenia odbioru bagażu, jeżeli został dostarczony z opóźnieniem,
– przywieszki bagażowej,
– w przypadku uszkodzenia: fotografii uszkodzonego bagażu lub znajdujących się w nim uszkodzonych przedmiotów,
– w przypadku okradzenia: dokładnej listy przedmiotów brakujących z zawartości bagażu wraz z wyceną każdego przedmiotu i rachunkami potwierdzającymi wartość tych przedmiotów,
– biletu lotniczego lub kopii potwierdzenia rezerwacji na dany rejs.

Pamiętajmy, że linie mają 30 dni na ustosunkowanie się na reklamację. Jeśli nie zmieszczą się w terminie to uznaje się, że reklamacja jest uznana.

W przypadku braku bagażu pracownik Biura Zagubionego Bagażu wprowadza dokument do systemu centralnego i gdy nasza zguba dotrze na lotnisko to obsługa lotniska powinna się z nami skontaktować i dostarczyć bagaż pod wskazany adres. Linie lotnicze mają na to 5 dni. Jeśli jednak nasza walizka nie zostanie odnaleziona powinniśmy otrzymać wskazówki, jakie należy podjąć kroki w kontakcie z linią lotniczą.

Warto dodać, że w przypadku opóźnienia bagażu przysługuje nam prawo do tzw. dziennej diety na zakupy rzeczy pierwszej potrzeby, tj. środków higienicznych oraz ubrań. W tym celu należy zgłosić się do linii lotniczej z wnioskiem o wypłatę takiego świadczenia lub możemy zrobić zakupy na własny koszt, a następnie żądać zwrotu na podstawie rachunków. Pamiętajmy, że powinny być to racjonalne wydatki 😊

Wszelkie prawa dot. bagażu przy lotach z krajów UE reguluje Konwencja Montrealska ma mocy, której mamy możliwość ubiegania się o odszkodowanie do wysokości 1000 SDR ( na dzień 06.09.2018 jest to równowartość ponad 5000PLN). Warto zaznaczyć, że roszczenie wobec linii lotniczej należy zgłosić nie później niż 7 dni od daty odbioru uszkodzonego bagażu. Natomiast w przypadku opóźnienia bagażu mamy na to 21 dni. Trzeba też pamiętać, że linie lotnicze stosują pewne ograniczenia i przed podróżą warto zapoznać się z warunkami przewozu.

Sypiam Wygodnie
Sypiam Wygodnie

OPÓŹNIONY LOT

Kwestię bagażu mamy już opisaną. Teraz pytanie, co jeśli podróż będzie trwała dłużej niż powinna? Na co możemy liczyć?

Wszystko zależy od długości trasy oraz wysokości opóźnienia.
Prawo do posiłków oraz napoi w ilościach adekwatnych do czasu oczekiwania oraz bezpłatne dwie rozmowy telefoniczne lub możliwość wysłania dwóch e-maili nabywamy w przypadku, gdy lot jest opóźniony o ponad 2h przy trasie do 1500 km, 3h w przypadku wszystkich lotów dłuższych niż 1500 km oraz o 4h w przypadku lotów powyżej 3500 km. Natomiast w sytuacji gdy wylot nastąpi w następnym dniu przewoźnik dodatkowo musi zapewnić zakwaterowanie oraz transport z hotelu na lotnisko.

Kiedy mamy prawo do zwrotu kosztów?

Taką możliwość mamy w sytuacji gdy opóźnienie wynosi co najmniej 5 godzin lub gdy lot zostanie odwołany. Tu ustawodawca daje nam możliwość wyboru między: zwrotem kosztów zakupionych biletów, lotu do innego miejsca docelowego na podobnych warunkach przewozu w najszybszym możliwym terminie lub możliwość lotu w najwcześniejszym możliwym terminie na tej samej trasie.

A co z odszkodowaniem? To świadczenie przysługuje nam w sytuacjach, gdy opóźnienie wyniesie co najmniej 3 godziny i nie wynika z przyczyn, na które przewoźnik nie miał wpływu, np. trudna sytuacja pogodowa. Wysokość rekompensaty jest uzależniona od długości trasy:
– 250EUR dla tras do 1500km
– 400EUR dla tras między 1500km a 3500km
– 600EUR dla tras powyżej 3500km.

Ostatnia kwestia – lot został odwołany. Wtedy mamy prawo żądać od linii lotniczej:
– zwrotu pełnego kosztu biletu lub
– alternatywny lot w najwcześniejszym możliwym terminie lub
– lot w innym terminie dogodnym dla pasażera na tej samej trasie
Wybór opcji należy do nas, nie do przewoźnika.

W przypadku odwołania czy zmiany lotu możemy ubiegać się o odszkodowanie. Chyba, że linia lotnicza:
– poinformowała o odwołaniu lotu najpóźniej 14 dni przed planowanym czasem odlotu
– poinformowała o odwołaniu lotu między 14tym a 7mym dniem przed planowanym czasem odlotu i jednocześnie zaproponowano zmianę podróży, podczas której wylot odbywa się nie wcześniej niż 2 godziny przed planowanym, a przylot będzie miał miejsce nie później niż 4 godziny po planowym lądowaniem
– poinformowała o odwołaniu lotu w okresie krótszym niż 7 dni przed planowanym czasem odlotu i jednocześnie zaproponowano zmianę podróży, podczas której wylot odbywa się nie wcześniej niż 1 godzinę przed planowanym, a przylot będzie miał miejsce nie później niż 2 godziny po planowym lądowaniem
– odwołany lot jest konsekwencją wystąpienia siły wyższej

W dużym skrócie to byłoby na tyle. Mam nadzieję, że te rady nie będą jednak potrzebne 😊

Sypiam Wygodnie
Sypiam Wygodnie

źródła:

https://www.infor.pl/prawo/prawa-konsumenta/konsument-w-ue/685528,2,Zagubiony-bagaz-prawa-pasazerow-linii-lotniczych.html
http://www.pasazer.com/news/32932/prawnik,pasazera,linia,placi,za,opoznienie,bagazu.html
https://turystyka.wp.pl/problemy-z-bagazem-odbierz-odszkodowanie-od-linii-lotniczych-6044266785776769a
https://www.fly4free.pl/poradnik-odwolany-lot/



Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.